Digitální únava očí

Sdílejte:

Ráno zkontrolujete na mobilu či tabletu mail a mrknete, co se dělo na sociálních sítích. V práci sedíte celý den u počítače a večer sledujete televizi nebo se díváte na filmy na notebooku? Pak se vám může brzo stát, že vás oči začnou pálit či nepříjemně řezat, případně začnete vidět rozostřeně. Digitální únava očí je tu. Jak se proti ní bránit?

dívka

 

V zajetí moderních technologií

Bolest hlavy, potíže se zrakem, ztuhlé šíjové svaly – to jsou jen některé z problémů, kterými trpí ti, kteří nadužívají ve svém životě chytré telefony, tablety či notebooky. Nejedná se přitom pouze o lidi, kteří pracují celý den v kanceláři, často jde o mladé lidi ve věku 18 let, u kterých se tato únava také projevuje. Asi nejvíce ohroženou skupinou je přitom skupina lidí do 35 let – ti jsou totiž zvyklí používat digitální zařízení na každodenní bázi.  Bohužel do této skupiny spadají nyní děti, které dokáží trávit s chytrým mobilem často dlouhé hodiny.

Dalším problémem mohou být neodhalené oční vady – pokud nejste schopni zaostřit na malé písmo na monitoru, výrazně to může zhoršit váš komfort vidění. Mobily totiž držíme obvykle o 15 až 20 cm blíže než tištěný text a vzdálenost očí od monitoru je mnohem kratší než od televize.  Zaostřování na malý text je velmi náročné – čím blíže čtený text k očím držíte, tím je ostření zraku náročnější.

Při používání digitálních zařízení mrkáte o 66% méně než normálně – povrch oka tak osychá a způsobuje únavu, případně nepříjemné řezání.

Kontaktní čočky a digitální zařízení

Používáte-li kontaktní oční čočky, měla by vás zajímat jejich kvalita, materiál a technologie, která byla při jejich výrobě použita. Jedněmi z těch, které jsou určeny specielně uživatelům digitálních zařízení jsou kontaktní čočky ULTRA s technologií MoistureSeal od renomované společnosti Bausch+Lomb.

Tyto čočky zajišťují zvlhčení po celých 16 hodin a brání tak osychání čočky. Pokud je pro vás nepříjemné nošení čoček po celý den, vyndáváte si čočky z očí dříve než byste chtěli, případně vidíte zamlženě po několikahodinové práci na počítači – budou pro vás jistě vynikající volbou! U svého optometristy si můžete vyžádat zkušební vzorek těchto čoček na měsíc zdarma a rozhodnout se sami, zda vám přinesou kýžený komfort vidění.

Co dělat v případě oční únavy?

Pokud trávíte většinu svého času před počítačem či mobilním telefonem a tabletem, postačí, když budete dodržovat pár jednoduchých pravidel týkajících se zrakové hygieny:

  • Po 20 minutách sledování monitoru zaměřte svůj zrak po dobu půlminuty do dálky a fixujte pohledem vzdálený předmět
  • Vzdálenost mezi očima a monitorem by měl být cca 50-70 cm, tj. na délku paže
  • Monitor nastavte tak, aby byl umístěn níže než vaše oči a tím se snížily odlesky způsobené jinými světelnými zdroji
  • Jas monitoru nastavte tak, aby odpovídala okolnímu prostředí
  • Sledujete-li televizi, vzdálenost by měla tvořit 2,5 – 3 násobek délky její úhlopříčky
  • Pociťujete-li, že jsou vaše oči suché, nebojte se použít zvlhčovací kapky nebo zvlhčovač vzduchu

 

Pokud můžete – omezte sledování digitálních zařízení a udělejte si výlet třeba do přírody – její zeleň bude pro vaše oči přímo balzám!

 

Sdílejte:

Vložte svou odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *