Jak udržet oči zdravé? Správnou stravou!

Sdílejte:

Také jste v dětství dostávali od maminky mrkev se slovy „Mrkvička pro zdravá očička!“? Zapomeňte na mrkev, ať žijí borůvky! Mrkev sice obsahuje zraku prospěšný vitamin A, chránící zrak před šeroslepostí, ale v porovnání s ostatními potravinami z vaší lednice je to, co se živin týče, pouze předehra.

Máme pro vás 6 tipů na potraviny, díky kterým můžete předejít různým očním onemocněním s chutí. Máte je ve své lednici?

 

Blueberry. Fresh berries with leaves isolated on white background.

Borůvky

Věděli jste to? Největším jedlým přítelem vašich očí jsou borůvky. Díky obsahu Antokyanu dokonce přispívají ke zlepšení nočního vidění. Toto barvivo se také stará o regeneraci žluté skvrny sítnice. Borůvky jsou ideálním mlsem pro všechny, kteří chtějí zastavit čas a zpomalit stárnutí očí. Podobně jsou na tom i brusinka nebo hroznové víno…

Sardine

Ryby

Není ryba, jako ryba. Ty, které pochází ze studených moří jsou pro nás obzvlášť vzácné. Moře zdraví, doslova. Váš zrak potěší hlavně tuňák, sardinky, treska nebo makrela. Důvodů pro konzumaci ryb je hned několik. Zdraví prospěšné omega-3 mastné kyseliny, posilující ochranu slzného filmu vás mohou zbavit příznaků suchého oka.

spinach isolated on white background

Listová zelenina

Ochrana sítnice oka před poškozením z UV záření? Listová zelenina působí nenápadně, ale skrývá se v ní spousta zdraví. Krom obsahu luteinu a zeaxantinu zde najdete i draslík, hořčík, vitamínu E a K. Krom zraku s těmito živinami můžete posílit prevenci proti demenci. Mezi nejlepší zelené pomocníky patří krom různých druhů salátu třeba špenát nebo kapusta.

one egg and half of boiled egg with parsley leaves on a white background

Vejce

Natvrdo nebo míchaná? Tak jako tak si vaše oči pochutnají. Vejce jsou totiž bohatým zdrojem luteinu, lecitinu, cysteinu a dalších aminokyselin. Tento nenápadný pomocník vám pomůže, krom jiné, při prevenci proti šedému zákalu.

Garlic on white

Česnek a cibule

Nepatříte mezi milovníky vajíček? Pak hledejte živiny pro své oči právě v česneku. Česnek je, stejně jako cibule, bohatý na síru, díky které se tvoří prospěšný antioxidant glutation, důležitý ne jen pro oči.

Pile of white sesame isolated on white background.

Ořechy a semena

Zdravý mls k filmu? Pokud nechcete návštěvě ke sledování filmu servírovat vajíčka s česnekem, obležená špenátem, sáhněte po oříškách. Ty jsou, stejně jako některá semínka, chutným a rychlým zdrojem omega-3 mastných kyselin nebo vitaminu E. Do pokrmů můžete využít i sezamová neloupaná semínka, která vás překvapí vysokým obsahem karotenu, hořčíku, vápníku a zinku. Ty dodají zdraví nejen vašim očím, ale i sluchu nebo sliznici.

 

Že jsme na něco zapomněli? I pomocí bylinek můžete přispět ke zdraví očí. Při zánětu spojivek sáhněte po heřmánku. Od cukání očí z nervozity vám pak pomůže fenykl.

 

Než se ale vydáte k lednici, nezapomeňte, že zásadní pravidlo pro zdravé oči je dodržování pitného režimu.

Znáte další potraviny, prospěšné zdraví očí? Napište nám je do komentáře!

 

Sdílejte: