Jak ulevit očím při každodenní práci u počítače?

Sdílejte:

Bez počítače si dnes už neumíme představit skoro žádnou pracovní činnost (pokud se nebavíme o manuálních pracích). Bez nadsázky lze říci, že počítač používá při každodenní práci nebo často přichází do kontaktu s monitorem (ať už počítačovým či televizním) či jiným světelným zdrojem skoro každý člověk. A právě tyto přístroje ustavičně namáhají náš zrak.

Jak na únavu z počítače?Často nás pak pálí oči, máme je zarudlé, což někdy může vyústit až v zánět oči. Proč mají všemožné monitory a televize tak negativní vliv na náš zrak? Lze našim očím ulevit, pokud musíme přes den pozorovat obrazovku monitoru? A lze odstranit pocit suchosti nebo únavu očí z počítače ovlivnit výběrem kontaktních čoček? Na to najdete odpovědi v našem článku.

Proč sledování monitoru tak zatěžuje naše oči?

Počítač ovlivňuje náš zrak z několika důvodů. Jedním z nich je, že oko nutíme neustále zaostřovat na různé vzdálenosti – standardně se totiž nedíváme jen na obrazovku počítače, ale také např. na klávesnici nebo myš a různé tištěné materiály potřebné k práci. Tyto předměty se liší svou vzdáleností a sklonem. Nutíme tak oko neustále pracovat a to značně zatěžuje naše okohybné svaly.

Jedním z faktorů, který má za následek únavu našich očí, je text na monitoru či obrazovce. Text na obrazovce se totiž chová jinak, než text na papíře a to je pro oko další zátěž navíc – tištěný text má ohraničené okraje znaků. Naše tak oči dokáží lépe udržet zaostření a jsou opět méně namáhány (například při čtení). Proto má asi ostatně tolik lidí raději papírové knihy.

Právě podobné záblesky také značně unavují naše očiDalší faktor, který značně ovlivňuje míru „opotřebení zraku“ jsou parametry nastavení televize či počítačového monitoru. Například nekonstantní obraz monitoru, kdy dochází třeba k častému blikání části celého obrazu či objektů na obrazovce, také značně namáhá zrak. Což můžete často vidět i třeba při sledování některých akčních pořadů, kdy právě časté změny záblesky na obrazovce mohou opět mít za následek zvýšenou únavu našich očí.

Na únavě očí se velmi podílí i špatně nastavený jas monitoru. Ten by měl vždy korespondovat s osvětlením místnosti. Pokud tedy pracujete v noci bez jakéhokoliv osvětlení, je vhodné snížit jas na nižší hodnotu.

Nevhodně nastavený kontrast a jas obrazovek TV přijímačů a monitorů počítačů spolu se špatně zvoleným osvětlením v místnosti může naše oči unavit a nejenom to. Může to mít vliv i na kvalitu naší práce a způsobit předčasný nástup únavy, bolesti hlavy a jiné obtíže, které rozhodně nepřispějí k tomu, že budeme moci efektivně pracovat.

Podle průzkumu zraková únava nastává po 2 – 4 hodinách u počítače, potíže při sledování monitoru popisuje 66% dotázaných již po prvních dvou hodinách u počítače, 77% je to po 6 hodinách a 80% po 8 hodinách.

Dbejte na odpočinek a dostatek spánku. Unaveným očím nejvíce prospívá spánek. Při jeho nedostatku budou oči mnohem dříve unavené a problémy budou ještě výraznější.

Co nejčastějí způsobuje časté sledování monitoru či televize?

Právě takto se nejčastěji projevuje, když často sedíme před monitorem - bolí nás hlavaPodle posledních výzkumů si na potíže se zrakem stěžuje při práci s počítačem téměř 70 – 75% osob. Upřený pohled na monitor počítače po celý den zvyšuje náchylnost k očním a zrakovým problémům.

Na vině přitom není žádné škodlivé záření z monitorů ani podobné nepravdy, které kolují mezi lidmi. Na vině je pochopitelně dlouhodobé soustřední oka na monitor.

Obecně jsou objekty na monitoru malé a o to je soustředění na ně více vysilující a únavné. Při dlouhodobém soustředění rovněž člověk potlačuje mrkání a z toho důvodu může docházet k osychání povrchu očí. To ještě více hrozí lidem, kteří nosí kontaktní čočky.

Zrakové obtíže vyskytující se při práci s počítačem mají různý charakter a projevují se pocitem zrakové i celkové únavy spojené s bolestmi hlavy, zvýšenou suchostí či slzením a pálením očí, tlakem v očích, podrážděním očí, nebo zčervenáním, popř. rozostřeným viděním a zvýšeným očním napětím. Samozřejmě každý znás může trpět jiným typem obtíží, stejně tak se může lišit intenzita. Někdo nepocítí po osmi hodinách téměř žádnou únavu a hlava jej bolet nebude, někdo bude vyřízený již po 2 hodinách před blikajícím monitorem.

Kontaktní čočky a počítač

Nejčastějším problémem hlavně u nositelů kontaktních čoček je pak suchost očí způsobená sníženou intenzitou mrkání. Při sledování počítače se víc soustředíme na monitor a mrkáme až 5x méně často než normálně.

Tím méně se roztírá slzný film tolik potřebný pro správné usazení čočky, ztenčuje se a oko je méně zvlhčováno a osychá. V některých případech podobné problémy můžou vést až k syndromu suchého oka. Nejnovější silikon-hydrogelové kontaktní čočky myslí i na práci s počítačem: mají vyšší smáčivost povrchu čočky, některé obsahují moderní zvlhčující složky pomáhající oko lubrikovat, nenasávají slzný film jako některé hydrogelové čočky – a tím vším pomáhají udržovat stabilnější slzný film.

Jak snížit námáhání očí při práci na počítači?

  • Cviky pro oči. Naučte se jednoduché cviky pro oči. Základním může být cvik zvaný 20-20-20, kdy je třeba se každých 20 minut zadívat na předmět vzdálený alespoň 20 metrů po dobu 20 vteřin. Tím se uvolní oční svaly.
  • Relaxace očí. Pokud již únavu očí pocítíte, existují jednoduché minutové relaxační taktiky, kterými se dá očím ulevit, např. zakrytím očí bez doteku dlaněmi a setrváním „ve tmě“ alespoň minutu nebo zavřením očí proti slunci.
  • Pravidelně odvraťte svůj zrak od monitoru a podívejte se do dálky. Oko tak nebude zvyklé zaostřovat jen na krátkou vzdálenost.
  • Suchost očí. Jestliže často pociťujete suchost očí, může to být způsobeno nižší frekvencí mrkání a v tomto případě pomáhá tzv. promrkávání, kdy několikrát za hodinu cíleně 2-3 krát mrknete a tím obnovíte a rozprostřete slzný film po celém oku. Také velice dobře působí lubrikační kapky bez konzervačních látek. Takovéto kapky jsou vhodné i pro nositele s opravdu citlivýma očima. Máte tak po ruce vždy účinnou zbraň proti suchým a unaveným očím.
  • Dopřejte si více vitamínu A. Potraviny obsahující vitamín A podporují zdraví očí. Pochutnat si tak můžete například na rajčatech, vodním melounu, mangu, sladkých bramborách, dýni a samozřejmě na mrkvi.
  • Pořiďte si kvalitní monitor. Ke každodenní práci na počítači volte vždy kvalitní techniku, LCD monitory jsou k očím přívětivější. Monitor by určitě neměl poblikávat nebo jinak kontrastně zatěžovat zrak. Využíváte-li stařičký CRT monitor, tak si nastavte správou obnovovací frekvenci. Za naprosté minimum je považována frekvence 75Hz, lepší je však vyšší. Blikání monitoru při nízké frekvenci velmi unavuje oči. Jestliže takový monitor vlastníte a jste nuceni na něm pracovat delší dobu, důrazně doporučujeme jeho výměnu za LCD monitor. Vaše oči to velmi ocení. U LCD monitorů tento problém není třeba řešit. Zde k žádnému blikání nedochází a vaši oči tak nebudou tak enormně zatěžovány.
  • Správná vzdálenost monitoru. Monitor by měl být umístěn přímo před obličejem nebo mírně vlevo pro praváka či mírně vpravo pro leváka. Nejvhodnější vzdálenost monitoru je nejméně 40 cm, lépe 60 cm, u televize jsou to 2 metry nebo trojnásobek velikosti úhlopříčky.
  • Umístění monitoru. Horní hrana monitoru by měla být přibližně ve stejné výšce s úrovní očí, aby byl pohled na monitor možný shora. Oči jsou méně otevřené než při pohledu nahoru a méně vysychají.
  • Další světelné zdroje. Další světelné zdroje jako např. lampa by měly být stranou od monitoru, určitě ne za ním, nebo před ním, kdy by lampa mohla způsobovat jiný světelný jas okolí monitoru nebo odlesky od monitoru.
  • Odlesky. Nevhodné je mít monitor čelem nebo zády k oknu, kdy dochází k druhotným oslněním od denního světla nebo k odrazům od monitoru a oči jsou víc namáhány.
  • Jas monitoru. Upravte jas a kontrast obrazovky, aby byl jas obrazovky zhruba stejný jako jas vašeho prostředí. Jako test se zkuste podívat na bílé pozadí této webové stránky. Pokud vypadá jako světelný zdroj, je nastavení monitoru příliš jasné. Pokud se zdá nudné a šedivé, může být nastavení příliš tmavé.
  • Text. Snažte se co nejméně číst texty z nevhodných barevných pozadí, nejlepší je černý text na bílém pozadí. Naopak oči dost namáhá opačná kombinace barev (bílý text na černém pozadí), stejně tak méně kontrastní rozdíly mezi pozadím a textem na obrazovce zvyšují zatížení našich očí (světle zelený text na zeleném pozadá).

Zdroj fotografií:

http://www.freeimages.com/photo/800059?forcedownload=1

http://www.everystockphoto.com/photo.php?imageId=673936&searchId=7c802eea02ab1729829a67a4d2a0dbeb&npos=9

http://www.flickr.com/photos/pdenker/482752243/

 

Sdílejte:
Kluci a holky z Bausch + Lomb

Jsme tým. Fascinují nás lidské oči. Máme rádi čočky a vše kolem nich. Pracujeme pro Bausch + Lomb. A snažíme se pomáhat a radit všem, kdo milují kontaktní čočky stejně jako my.